Huollon sisällöstä: B-huolto

Velobian mekaanikot koittavat valottaa huollon arkea ja käytäntöjä.

Mitä pyörähuollossa tapahtuu? Mitä pyörälle oikein tehdään ja mitä ei tehdä? Mikä pyörähuollossa maksaa? 
Tässä osassa paneudutaan B-huoltoon.

Editoitu 18.1.2018, 6.3.2018

Tämän blogimerkinnän tarkoitus on koittaa avata mitä Velobian huollossa tapahtuu. Kirjoituksessa paneudutaan erityisesti B-huoltoon. B-huolto on huolloistamme se jossa pyörälle tehdään sen vähintään vuosittain vaatimat toimenpiteet ja kartoitetaan muut esille tulevat huolto- tai varaosatarpeet. 

Pyörän mahdolliset viat ja huollon tarpeet pyritään kartoittamaan mahdollisimman tarkasti kun asiakas tuo pyöränsä huoltoon. Tässä kohtaa myös pyritään ennakoimaan huollon tarvetta asiakkaan ajotottumusten perusteella.
Samalla syntyy hinta-arvio siitä paljonko huolto ja varaosat maksavat ja sovitaan mihin kuntoon pyörän asiakas haluaa saattaa. Huollossa on kuitenkin yksi periaate - asiakas ei voi valita jarrujen korjaamatta jättämistä.

Pyörä siirtyy odottamaan vapautuvaa huoltopistettä ja mekaanikkoa. Jos olet varannut huollollesi ajan, pyörä siirtyy huoltoon heti seuraavaksi kun paikka vapautuu. Ilman varausta sisäänajettu pyörä odottelee vuoroaan huoltojonossa. Huollot jonosta tehdään sisääntulojärjestyksessä. Aina.

Huolto alkaa pyörän tarkastuksella ja huoltolähetteen lukemisella.

- Pyörän tarkastus on eensimmäinen > jos pyörässä on käytön estäviä tai vaaraa tuottavia vaurioita, huoltoa ei aloiteta turhaan
Voimansiirron kuluminen määritellään ja vaihteisto käydään läpi.
- Vannekehien suoruus, vannekehien kuluma ja jarrupintojen kunto ja kuluma tarkistetaan. Samalla tarkistetaan jarrupalojen kuluma ja jarrun toiminta.
- Renkaat tarkistetaan kulumisen, rikkoutumisen tai rengaspintaan painuneiden kivien, lasinsirujen yms. huomioimiseksi.
- Vaijeristot käydään läpi ruosteen, kulumien tai rikkoutuneiden vaijerikuorten varalta.
- Napa- ja runkolaakerien käynti ja kireys sekä runko tarkistetaan.

Voimansiirto > ketju, eturattaat ja takarataspakka, kammet ja keskiö joutuvat poljettaessa kovalle rasitukselle ja niiden kunnossapitäminen on ajomukavuuden, tehokkuuden ja turvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää.
Kevyimmillään voimansiirron huolto tarkoittaa sen puhdistamista ja uudelleenvoitelua (sekä ylimääräisen voiteluaineen poispyyhkimistä) joka kaikissa huolloissa tehdään, ellei voimansiirto vaadi perusteellisempaa pesua tai osien vaihtoa. 

Kovasti ketjurasvassa, mudassa, suolassa tai muussa ryönässä uitettu ketju pestään puhtaaksi vain jos se ei ole vielä venynyt eikä lika ole vaikuttanut sen toimintaan.
Muussa tapauksessa ketju uusitaan.

Paljon pyöräilevän onkin syytä varautua ketjun vaihtoon verrattain usein, pakan vaihtoon noin joka kolmannella ketjun vaihdolla. Yksi- tai napavaihteisen pyörän omistaja pääsee tässä kohtaa helpommalla.

Ilman säännöllistä huoltoa ja ajoittaista vaihtoa ei tällaistakaan voimansiirtoa voi kuitenkaan jättää. Jalkajarrullisen pyörän mahdollisesti ainoa jarru on ketjun varassa joten sen hyvinvoinnista on syytä pitää huolta.
Meillä säännöllisesti huollossa käyvän pyörän voimansiirron isommat remontit ajoitetaan aina omistajan ajotottumuksien mukaan mahdollisimman järkeväksi: ympäri vuoden liikenteessä olevan pyörän osavaihdot ajoitetaan keväälle, kun taas talviajan kellarissa viettävän pyörän osat uusitaan syksyllä.

Kun voimansiirto on huollettu, on aika tehdä vaihteiston vaatimat toimenpiteet.
Ulkovaihtajallisessa pyörässä tämä tarkoittaa vähimmillään sitä, että vaihtajien nivelkohdat puhdistetaan  ja vaihdekahvat voidellaan sekä rajoittimet ja säädöt tarkistetaan ja tarvittaessa korjataan.
Napavaihteiset pyörät pääsevät tässäkin kohtaa helpommalla. Napavaihteisto on monessa tapauksessa edullisempi huoltaa kun ulkovaihteisto, mutta poikkeuksiakin on. 
Kun napavaihde vaatii toimenpiteitä jossa napa avataan, muuttuu osien hinta melko paljon arvokkaammaksi ja toimenpiteet aikaa vieviksi, eli kalliimmiksi. 

Vaihteiston jälkeen on vuorossa kiinnitysten tarkistus. Pyörän kaikki kiinnikkeet tarkistetaan, kiristetään ja tarvittaessa uusitaan. Tämän lisäksi polkimet, satulatolppa ja quill-stemmi irroitetaan ja voidellaan.
Lisätyönä samalla myös kammet ja keskiö irroitetaan ja voidellaan jos tämä on katsottu tarpeelliseksi. Varsinkin arkikäyttöön suunnitelluissa pyörissä, jotka on varusteltu runkolukoilla, seisontajaloilla, lokasuojilla, lastenistumilla jne., kiinnikkeitä riittää.
Esimerkiksi lokasuojien yläkiinnitykset ja runkolukon pultit ovat taipuvaisia ajan myötä aukeamaan. Löysät kiinnikkeet johtavat ensin ylimääräiseen kolinaan ja myöhemmin todennäköisesti osan tai varusteen ennen aikaiseen rikkoutumiseen.

Seuraavaksi on vuorossa jarrut.
Jos jarrujen kuluvat osat kuten vaijeristot, jarrupalat ja jarrupinnat ovat vielä kunnossa, jarrut säädetään. Säädön lisäksi voitelua tarvitsevat osat kuten vaijeristot, kahvat, rummut ja nivelet voidellaan.
Jos vannejarrupaloista halutaan paras teho ja käyttöikä irti, niiden asento on säädettävä ainakin kerran niiden elinkaaren aikana.
Jos jarrujen säätö jätetään liian myöhään, on tuloksena usein kynnykselle kulunut jarrupala. Tällainen jarrupala on vaihdettava.
Usein jarrukahvoista löytyy pikasäätömutterit, joilla voidaan tarvittaessa kiristää jarruvaijeria helposti. Huollon jäljiltä nämä pultit ovat ruuvattu kokonaan sisään asti, niin että niiden koko säätövara on taas käytössä (jos palat on vaihdettu). Vaijeria on syytä kiristää silloin kun kahva tuntuu löysältä ja jarruteho on heikko.
Monien huoltoon tulevien pyörien vannejarrut ovat huonossa kunnossa ja huollossa säädetyn jarrun teho saattaa yllättää. Siksi varsinkin etujarrun testaaminen ennen liikenteeseen lähtöä on tärkeää.

Huolto valmistuu, jos ylimääräisiä töitä ei tarvitse tehdä.
Rengaspaineet säädetään renkaan suositusten mukaiseksi.
Ohjaamon kuluvat osat, eli tupit tai teipit vielä tarkistetaan, niiden on syytä olla tukevasti paikallaan ja oikeassa asennossa.
Tämän jälkeen pyörä koeajetaan, jotta voidaan todeta että kaikki toimii, mekaanikko kirjaa tehdyt työt, havaitut epäkohdat ja seuraavat huollontarpeet sähköiseen huoltokirjaan.

Huoltokirjassa pysyvät siis tallessa kaikki pyörälle tehdyt työt. Tämä helpottaa mekaanikon työtä esimerkiksi silloin, jos toistuvan vian syytä on hankala selvittää ja kertoo asiakkaalle tarkasti oman pyörän kunnon ja mitä kulloisessakin huollossa on tehty ja mitä se on maksanut.

Ja muista, rikkoutuneet osat kannattaa uusia, harvoin kerran rikkoutuneesta osasta hyvää tulee korjaamalla.

Valo Päivään!

Velobia Huolto

  • TF2 Lithium rasva

    Weldtite TF2 Lithium rasva

    3,90 €

  • Muc-Off Wet Lube 120 ml

    Muc-Off Wet Lube 120 ml

    11,90 €

  • Shimano vaijerirasva

    Shimano vaijerirasva 50g

    19,90 € 25,00 €

  • Muc-Off Disc Brake Cleaner

    Muc-Off Disc Brake Cleaner

  • Muc-Off pyöränhuoltopakkaus

    Muc-Off pyörän pesu- ja hoitopakkaus

    19,90 €