Off-seasonin loppu

Piti ihan katsoa milloin viimeksi ajamisesta kirjoitin. Marraskuun puolen välin jälkeen oikeastaan homma meni pikkaisen syteen ja loput cyclocrossista jäi ajamatta.
Support your local bike shop

Kävin marraskuun lopussa ajamassa yhden tiukemman kaksituntisen maasturilla roikkuen anaerobisen kynnyksen molemmin puolin. Pari päivää sen jälkeen paukkasi sitkas ja uusiva flunssa päälle, josta toipuminen vei melkoisesti aikaa. Luultavasti yhtäaikaa tuli liikarasitusta ja virus ja täten ajaminen jäi pitkästi tekemättä melkein helmikuun loppuun asti. Ei sillä että kelit olisivat suosineet, koska vettähän tuli päivittäin ja pimeää oli.

Nyt sitten on lepäilty ja retrospektiivinä katsottu menneeseen. Niinhän siinä tietty kävi että “tavoitteellisesti” ajaminen muuttui turhan vakavaksi varsinkin syksyn päässä, enkä malttanut levätä tarpeeksi rankkojen harjoitteiden tai kilpapäivien välillä.

Numerot tietysti aina kiinnostavat, joten seuraavaksi niitä.
Kilsoja syntyi 5604 laatupuolella, kilsat tietty yksinään eivät kerro paljoa, tärkeämpi on kuinka paljon ajallisesti on viettänyt aikaa satulassa. 343 h 40 min oli oma aikani (jotain jäi träkkäämättä mutta tarpeeksi lähellä totuutta).

Työmatkaa ajoin n. 5200 km eli loppujen lopuksi yhteensä n. 11 000 km tuli ajettua.
Mielelläni siirtäisin työmatkasta harrasteen puolelle jotain, mutta se ei ihan niin toimi. Tietty työmatka lyheni 400 m kun kauppa muutti pikkaisen lännemmäs.

Oli miten oli, tuossa on jonkun verran ajettavaa ja tulevalle kaudelle pyrin nauttimaan enemmän ja ottamaan rennommin, jos vaikka saisi periaatteella “vähemmällä enemmän” pidettyä itsensä kuosissa. Ohjelmaan on lisätty lepoviikkoja ja harjoitteita kevennetty, varsinkin ohjelman alkupäässä. Myös elättelen toiveita jos saisi kimppalenkeillä käytyä enempi ilman että seurailee numeroita ruudulta, seurassa ajaminen on kuitenkin kivaa verrattuna ainaiseen harjoittelujurnuttamiseen yksin.

Talvista ratapyöräilyä

Nyt kun lumitalvi saapui Helsinkiin, olen taas herätellyt Apinaa häkistä eli Karate Monkey on otettu maasturipoluille esiin. Kivaahan se on, mutta huomaa että sinkulamaasturilla ei kauhean hiljaa ja matalilla sykkeillä pääse ajamaan kun pyörä käskee tykittelemään.

Kalusto itsessään on hyvin pitkälti sellainen kuin se jatkossakin tulee olemaan.
Colossiin vaihdoin SRAM GXP-keskiön sijaan Phil Woodin keskiön. Olihan se kallis, mutta jos se ei olisi vaihtokuntoinen heti 6 kk päästä. Ainakin hinta oli sellainen että toivon maksaneeni jostain muusta kuin kivasta väristä.

Renkaat vaihdoin Vittorian uuden Terreno-malliston Wet -kumeihin. Kumit tuntuvat pehmeämmiltä ajaa kuin XL prot, mutta pitoa vaikutti olevan yhtälailla. Renkaat nousivat Mavicin Ksyriumeihin todella helposti jalkapumpulla ja kerralla tiiviiksi eli litkut pyörivät renkaassa moraaliksi ja odottaen että kumin pinta rikkoontuu.
Vittoria Terreno-mallisto vaikuttaa muutenkin vakuuttavalta, erityisesti kuivan kelin/gravel-osaston kumi Dry on sellainen minkä käyttöä odottelen.

Tulevalta kaudelta odotan myös criterium-juttuja ja/tai radalla ajamista, mutta katsotaan miten käy.
Randoällärit ovat heinäkuussa ohjelmassa, sen verran viime vuonna jäi kaivelemaan, että jos sen 24 h aikana pääsisi yli 400 km:n.
Luonnossa yöpymistä ja bikepacking-hommia myös mieli halajaa tehdä pikkaisen. Keväällä on myös mahdollisuus ajaa pari gravel-tapahtumaakin.

Onneksi on mistä valita, eikä ole pakko ajaa niistä mitään.

Sen verran otan ennakoa alkavaan harjoitusohjelmaan, että näin vapaapäivänä käyn ajamassa pikkaisen pk-höntsää kun kerran aurinkokin paistaa, kerkeää sitää myöhemminkin levätä.

Otetaan iisisti ja ajetaan pyörää.

Paulus

Apina ravistelee häkkiä

Keisarin uudet vaatteet

  • Vittoria Pit Stop Road Racing

    Vittoria Pit Stop Road Racing 75ml

    15,90 €

  • Phil Wood alu OBB keskiökuppi (pari)

    Phil Wood alu OBB keskiökuppi (pari)

    189,00 €

  • Vittoria Terreno Dry TNT G+ /G2 nappularengas

    Vittoria Terreno Dry TNT G+ /G2 nappularengas

    49,00 €

  • Vittoria Terreno Mix TNT G+ /G2 nappularengas

    Vittoria Terreno Mix TNT G+ /G2 nappularengas

    49,00 €