Mio 210 GPS

Onko siinä mitään järkeä, onko väärin mitata tekemistä jne.
Ihan ensimmäisenä sivuutamme kysymyksen, onko polkupyörä GPS lainkaan tarpeellinen. Käyttäjä päättäköön, tarvitseeko vai ei. Kännykkää voi käyttää ja analogisia karttojakin on.

Mio Cyclo 210 on varsin huomattavan GPS navigointilaitteiden valmistajan Mion tuote ja tarkoitettu edullisempaan päähän nimenomaan polkupyörä GPS laitteita.  
Siinä on kosketusvärinäyttö ja se käyttää omaa GPS paikannusta eikä siis tarvitse puhelinta tms.avukseen. Ei siis Bluetooth häsläämistä. 
Cyclo 210 mukana tulee Euroopan kartat, jos haluaa mennä kauemmas. 

Unboxing: ei mitään ihmeellistä, pahvilaatikossa kuten puhelimet ja lisäosat laatikon pohjalla. Ensimmäisenä kiinnittyi huomio 210 mallin ohjaintankokiinnikkeeseen, joka 210 mallissa on nippusiteellä kiinnitettävä (mukana). Se nyt ei varsinaisesti näyttänyt sille, että se olisi paras ratkaisu. Sitä ei testattu, koska Mioon erikseen myytävä ohjaintankokiinnike taas on erinomainen, se otettiin käyttöön. Mion saa siitä irti sekunneissa.

Käyttöönotto:
Koska kukaan ei enää lue ohjeita, niin ei meilläkään. Laatikon pohjalla toki olivat pikaohjeet, mutta jätin sinne.
Cyclo oli melkein täyteen ladattu eli käyttö on mahdollista aloittaa heti. 3,5 tuuman näytön suojamuovin voi jättää paikalleen tai ottaa pois, näyttö tietysti on parempi suoja poisotettuna.
Virta päälle painamalla virtanäppäintä alareunassa 3s. Koska ohjeita ei luettu, se vaati minulla kaksi painallusta, ensin sekunnin ja sitten pitemmän. Näyttö on selkeä ja painikkeet kosketusnäyttöpainikkeet isot ja ei kovin herkät. 
Herkkyys oli ihan hyvä, erityisesti ajaessa, ei vahingossa hipaise jotain väärää päälle, vaan on selkeästi painettava.
GPS haki signaalin kylmäkäynnistyksessä melko tavanomaisessa ajassa sisätiloissa (5-10m) ja sen jälkeen kartta toimi varsin tarkasti.

Jos Cyclolla haluaa suunnitella tai tehdä reittejä etu- tai jälkikäteen, siihen tarvitaan tietokone. Tässä kohtaa käytetään nykyaikaista KVG tiedonetsintää ja homma selviää nopeasti. Tietsikaan ladataan Mioshare ohjelma, jossa suunnittelu tehdään. Käyttäjätunnuksen luonti on nopea ja simppeli. Tietojen siirtoon Cyclon ja tietsikan välillä tarvitaan Cycloagent, joka synkkaa tiedot. Cycloagentin Käyttöliittymä taas on yhtä säälittävä kuin vanha Nokian Sync. 
Sillä saa kuitenkin hommat tehtyä. Tässä kohtaa tuli eka hämminki, laite ei synkannut. No se selvisi nopeasti (KVG) että laite on ensin rekisteröitävä, sitten se synkkaa, rekisteröintiin meni 10s lopulta.
Muutaman reitin suunnitteluun meni kymmenen minuuttia, toimii hyvin ja helposti ja Cyclon olleessa tietsikassa kiinni ja laitteen rekisteröitynä, synkkaus on automaattinen.
Teline pyörään kiinni ja telineen asennon muutos (makuasia). Jostain syystä kiinnikkeen oletusarvo on että Cycloa käytetään vaaka-asennossa, ainakin minusta pysty on parempi ja käänsin jalustan siis toiseen asentoon (Kaksi kuusiokoloruuvia irti ja kiinni. 
Itse testi oli 2 x commuutti töihin ja takaisin Sipoon perukoilta (lle) (n. 65km).
Meillä oli Cyclon kanssa jonkin verran erimielisyyksiä reitin valinnassa, mutta kiltisti laite laski aina uudelleen, kun menin eri suuntaan kuin mihin GPS olisi halunnut. Reitin uudelleenlaskentahan on GPS laitteiden paras puoli. Laitteessa on erilaisia preferenssejä valinnoille (pyörätiet, hiekkatiet jne). Yritin valita preferenssejä, mutta niillä en saanut reittiehdotusta muuttumaan. Todennäköisesti laitteen asetuksissa reittipreferenssit on sellaisia, että niitä joutuu testailemaan enemmän. En myöskään saanut selvitettyä, tuossa ajassa oppiiko laite jotain valinnoista. Toisaalta mikään GPS ei ole erehtymätön ja niihin ei voi sokeasti luottaa autossa tai veneessäkään, että siinä ei mitään uutta. Googlen pyöräilykartta kyllä toimii paremmin, mutta en tiedä johtuuko se siitä, että Googlella on muistissa ajettuja reittejä ja paljon muuta paikkatietoa. Toki Google pyöräkartta antoi suoriltaan jonkun kilometrin lyhyemmän reitin. Mion kanssa täytyy katsella hieman pitempään, 

Dataa tallentuu kiitettävästi, riippuen siitä mitä kaikkea tekniikkaa on kiinni pyörässä. Itseäni nyt kiinnosti karttatoiminto eniten.
Laite on sitten varsin kätevät lopulta ja tein muutaman vanhemmaan ajoreitinkin tietokoneella Cycloon, lähinnä nähdäkseni kuinka pitkiä ne olivat. Itse vaan ajan ja en yleensä ole ollut kauhean tarkkaan selvillä nopeuksista tai etäisyyksistä. Cyclon kanssa se tietysti muuttui, koska aika ajoin tuli tarkastettua vauhti ja ajankulu, puhelinta en taskusta olisi viitsinyt kaivaa sitä varten. Puhelinta en muutenkaan viitsi juuri käyttää karttana, koska puhelimen GPS syö aika paljon akkua ja se vain tuntuu epäkäytännölliseltä (smaksak).

Mitä siitä sitten pitäisi ajatella? Hinta parinsadan korvilla + parempi teline jos haluaa, vedenpitävä, 3,5 tuuman näyttö, kartat, reitinsuunnittelu, Mio ilmoittaa GPS käytössä akun kestoksi 10 tuntia, joka tuon testin perusteella tuntuisi järkevälle ajalle. Kyllä se varmaan ihan sen väärti on, jos polkupyörä GPS on ajatuksissa. Saa niitä parempia ja kalliimpiakin (ja kalliimpia, vaikkakaan ei parempia).

Mutta ainakin Nokian 7 Plus ja Google pyöräilykartta toimivat paremmin ja antoivat paremmin pyöräilyoptimoidut reitit. Kännykkään saa myös sovelluksia, jotka keräävät muuta dataa samalla tavalla kuin Mio (Strava, SportsTracker yms). Ehkä reitin suunnittelutoimintoa käyttämällä syntyy lisäarvoa ja tietysti sillä että puhelimessa voi tulla kaikenlaisia ilmoituksia ja viestejä, jotka siirtävät ajatuksen pois ajamisesta ja Mio taas ei tee muuta kuin itse pyöräilyyn liittyvää asiaa.
 

  • Mio 405 GPS Mio 405 GPS

    Mio Navigation GPS 405 FEU H

    299,00 € 399,00 €

  • Mio Cyclo Ohjaintankoteline

    Mio Navigation Cyclo ohjaintankoteline

    30,00 €