Pyöräni kitisee

Yksi yleisimmistä vikakysymyksistä on "pyörästä kuuluu kitinää tai ulvontaa". Mikä on vikana?
 


Kitinät ja vinkuna on yleisin harmin aihe pyöräilyssä. Joskus ylimääräiset äänet ovat vain ärsyttäviä.
Koska polkupyörä on kuitenkin kohtuullisen yksinkertainen laite, kitinä ja vinkuna ovat usein ensimmäisiä merkkejä siitä että jotain tulisi korjata, säätää tai huoltaa.

Seuraavassa tylsän asiallisesti muutamia huomioita kitinän aiheista. Monet äänistä pystytään paikallistamaan suhteellisen helposti, mutta osa äänistä saadaan poistettua vain korjaamalla osa kerrallaan ja testaamalla hävisikö ylimääräinen ääni (pois-sulkeva korjaus).
____
Huomio hiilikuiturungoista (ja ohuista alumiinirungoista), hiilikuiturungot ovat herkkiä siirtämämään ääniä ja vikaäänen selvitys hiilikuiturungossa saattaa olla huomattavasti hankalampaa kuin muissa pyörissä.
Yleisesti: osia ei tule ylivoidella, ylikiristää tai muuten vain säätää, se ei välttämättä paranna tilannetta, vaan pahentaa.

VIKA
* Metallinen siritys polkiessa - takavaihtaja ei ehkä ole kohdallaan ja ensimmäinen toimenpide on sen säätäminen (myös venynyt ketju jne. ovat osa ongelmaa). Myös takavaihtajan korvake voi olla vääntynyt.
* Metallinen hankaus polkiessa, voi viitata siihen että etuvaihtaja hankaa ketjuun (huomaa että ketjun kunto, rattaiden kunto ja suoruus merkittävästi vaikuttavat tähän)
* Korkea vinkuna polkiessa, voi viitata siihen että että pinna tai pinnoja on löystynyt. Tämä koskee myös tilannetta, jossa pyörä tuntuu seilaavan.
* Pyörästä kuuluu hankaavaa ääntä (kiekko voi olla jo vino ja hangata jarrupaloihin ajoittain).
* Lokasuoja voi olla vinossa ja aisa ahangata rengasta
* Jarrun hankaaminen, usein johtuu siitä että jarrulänki tai sen säätö on päässyt liikkumaan, eikä ole suorassa. Kiekko voi olla jossain määrin vääntynyt eikä pyöri suorassa. Levyjarrupyörissä jarrusatula voi olla huonossa asennossa, toden-näköisemmin jarrulevy voi olla kiero tai jarrupalat ovat päässeet huonoon asentoon.
* Vinkuna jarrutettaessa, yleensä kertoo palojen likaisuudesta tai lasittuneisuudesta), myös siitä että palat ovat loppu ja metalli hankaa metalliin (ääni tosin on karkeampi).

Natina ja rutiseminen - tässä hankalin selvitettävä. Yleensä joudutaan etsimään todennäköisin syy ja poistamaan se ja siitä edelleen osa kerrallaan, tämä on ns. pois-sulkeva vianetsintä.

* Natina istuessa (vaikka ei polje)
Syy voi olla esim. satulatolpan kiinnitys, tolpan väsyminen, kuivuminen, tolpan kireyssäätö jne.
Syy voi olla myös kiekkojen pikalinkkujen kunto, tiivisteiden kuivuus tai löystyminen
Syy voi alla myös satulassa, jälleen kuivuus, kiinnityspisteiden liikkuminen jne.
* Natina polkiessa ja satulassa istuessa, polkimet löysällä, polkimet loppuunajetut. Jos käyttää lukkopolkimia on hyvä tarkistaa myös että lukot ovat tiukasti paikallaan ja että tarkistaa että lukkokappaleet polkimissa toimivat kunnolla.
* Natina polkiessa ja seistessä (voi myös kuulua istuessa)
Syy voi olla löysällä oleva kampi, löysällä olevat rattaanpultit, mahdollisesti keskiö on loppuunajettu tai löystynyt
Syy voi löytyä myös löysällä olevasta ohjainlaakerista ja säädettävästä ohjainkannattimesta, joka on kulunut ja ei enää kiristy kunnolla ja oikein, tai puuttuvasta speisseristä, joka estää ohjainkannattimen kiristymisen
Syy voi olla myös että ohjaintankon kiristys on löysä ja ohjaintanko pääsee liikkumaan.

Ja pahin syy on tietysti vaurioitunut runko tai haarukka, jolloin ne tulee tutkia.

* Helinä tms. vastaava saattaa johtua mm. pullotelineestä, jonka ruuvit ovat löysällä. Vaijerien löysyys saattaa myös aiheuttaa ko ääniä, myös vaijerien kuoret voivat hakata runkoon. Samoin ylikulunut ketjua saattaa kilkata vaihtajaan. Pyörän tavarateline voi olla löysällä tai siitä kadonnut ruuveja, jolloin pyörä pitää ääntä. Lokasuojista voi puuttua osia.

Nämä kaikki ovat kohtuullisen yleisiä syitä ääniin, niitä voi fixata ja varmistaa itse tai pyörän voi viedä huoltoon, jossa asiat tutkitaan.

Vielä lopuksi "kesäkauden erityisongelma".
Pyöräparkit ja telineet ovat ahtaita ja pyöriä on paljon. Joskus ihmiset ovat niin malttamattomia ottaessaan pyörän telineestä, että naapuripyörä saa kyytiä, esim kuoret ja vaijerit jäävät herkästi kiinni johonkin ja siirtyvät pois paikaltaan. Tätä kutsutaan "Tämä toimi hetki sitten ja nyt ei enää" ongelmaksi

Ajellaan varovasti!

  • TF2 Lithium rasva

    Weldtite TF2 Lithium rasva

    3,90 €

  • Muc-Off Wet Lube 120 ml

    Muc-Off Wet Lube 120 ml

    11,90 €

  • TF2 450ml

    Weldtite TF2 spray 400ml

    7,50 €

  • Muc-Off DryLube 120 ml

    Muc-Off DryLube 120 ml

    12,00 €

  • Muc-Off Disc Brake Cleaner

    Muc-Off Disc Brake Cleaner