Tubeless-jumppa


Vieläkin asian ympärillä pikkaisen häilyy magian ja alkemian huntu, sekä joistain saattaa tuntua että asia on vaikea.

Todellisuudessa asia on periaatetasolla melko helppo: Tarkoitus on saada rengas vanteelle tiiviisti, siten että ilmaa ei pääse vuotamaan ulos. 
Hyviä tutoriaaleja löytyy verkosta tosi monta, yllä olevassa klipissä on jonkinlainen realiteetti.
Alla käydään pikkaisen läpi miten teoriassa asia etenee.

Helpointa on toimia, kun on asiaankuuluvat ja oikeat tarvikkeet eli  tubeless-valmis vanne ja tubeless-valmis rengas ja tietty tubeless-teippiä.

1. Teippi vedetään tiukasti ja tiiviisti vanteeseen siten että nippelireiät peittyvät. Teipin leveys riippuu vanteen leveydestä, mutta nyrkkisääntönä voi pitää, että teipin leveys olisi vähintään sama kuin vanteen sisäleveys. Teippiä voi leikellä silleen kun haluaa mikäli teippi on kovinkin paljon leveämpi. 
Oli miten oli, tarkoitus teipillä on tukkia reiät josta ilma mahdollisesti pääsee ulos, käytit sitten mitä vaan.
Mikäli vanteessa nippelireikiä ei ole, teippiä ei tarvitse. 

2. Venttiilireiän kohdalle viiltoa ja tubeless-venttiili paikalleen. 
Toisin kuin yleensä, juurimutterilla on iso rooli venttiilin tiiviydessä eli juurimutteri tulee laittaa todella tiukalle, tietyissä malleissa jopa ihan pihtien avulla.

3. Rengas vanteelle, venttiilistä sielu irti ja popsautetaan rengas tiiviisti paikalleen. 
Jotkut rengas-vanne -yhdistelmät lasahtavat jalkapumpulla pikkaisen hikoilemalla tai sitten voi jo heti kättelyssä käyttämään jotain tire booster-tyyppistä tuotetta, jonne pumpataan reippaasti painetta ja päästetään se sitten kerralla kumin sisälle.
Popsahtelun jälkeen kannattaa tarkistaa, miten rengas asettui vanteelle (suoraan vai ei) ja vuotaako mistään.
Renkaan tulee olla todella tiiviisti paikallaan, että kuivanakin ilma pysyy sisällä kelvollisesti.

Mikäli rengas tuntuu tahamaiselta eli ei meinaa kuivana asettua, voi liukasteena käyttää mietoa saippuavettä tai rengasrasvaa.

4. Sopivanlaista tubeless-litkua sisään venttilin kautta (sieluhan on vielä irti, yleensä purkin kyljessä lukee millaisia määriä laitetaan. 
Ravistetaan-omskakas ja ajopaineet sisään.
Yleensä jostain syystä rengas tyhjenee aina kerran vaikka olisi tiiveys varmistettu, joten sitä ei kannata esim. yön jälkeen säikähtää, pumpulla vaan ilmaa sisään.

Onnea matkaan, älkääkä kovinkaan roiskiko muumiverta pitkin kylppäriä.
 

  • Orange Seal Tubeless kit 24mm

    Orange Seal Tubeless kit 24mm

    55,90 €

  • ALE 7 %
    ToPeak Joeblow BOOSTER

    ToPeak Joeblow Booster jalkapumppu +tubelesspop

    119,00 € 129,00 €